Grupa Ferrero osiąga kolejne cele zrównoważonego rozwojuGrupa Ferrero, jeden z największych na świecie producentów słodyczy w opakowaniach, sprzedająca w ponad 170 krajach znane i lubiane wyroby, zaprezentowała kolejną odsłonę raportu dokumentującego zaangażowanie firmy na rzecz planety i lokalnych społeczności. Obecnie 90,7% opakowań Ferrero jest zaprojektowanych tak, aby nadawały się do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania, Ferrero zwiększyło też identyfikowalność większości surowców do produkcji słodyczy, np. w przypadku kakao do 93% oraz do 98% oleju palmowego – to jedne z wielu obszarów postępu Grupy Ferrero w zakresie zrównoważonych praktyk.Raport na temat zrównoważonego rozwoju szczegółowo
opisuje postępy firmy w realizacji kluczowych zobowiązań do wywierania
pozytywnego wpływu w całym łańcuchu wartości, na każdym etapie działalności. Dokument
jest zbiorczym podsumowaniem konsekwentnych działań Grupy Ferrero w czterech strategicznych
obszarach – ochrony środowiska, odpowiedzialnego pozyskiwania surowców,
promowania odpowiedzialnej konsumpcji oraz wzmacniania roli i pozycji ludzi. Ferrero
jest jedną z 50 tys. firm, które już niedługo będą podlegały raportowaniu
zgodnie z dyrektywą unijną ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie
zrównoważonego rozwoju (tzw. dyrektywą CSRD). Firma przeprowadziła już analizę podwójnej
istotności, której wymaga dyrektywa CSRD i zaktualizowała zakres tematyczny
raportu.
Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia
„Grupa Ferrero, jako jeden z globalnych graczy w
branży spożywczej jest świadoma kluczowej roli, jaką firma odgrywa w ochronie
przyrody dla przyszłych pokoleń. Poprzez konkretne działania dowiedliśmy, że
zrównoważony rozwój jest wpisany w długoterminową strategię Ferrero. Wszystkie
cztery filary naszego zrównoważonego rozwoju są podstawą każdej podejmowanej
przez nas decyzji strategicznej” – podkreśla
Giovanni Ferrero, CEO Grupy Ferrero, na łamach publikacji „Ferrero. Raport
zrównoważonego rozwoju 2023”.
Executive Chairman Grupy Ferrero zaznacza, że „aby
odnieść sukces w stale zmieniającym się świecie, firmy muszą identyfikować,
reagować i dostosowywać się do wymagań zrównoważonego rozwoju, które mają
największy wpływ na środowisko i społeczeństwo. Troska o planetę i społeczności, w których działamy, zawsze była w
centrum naszej kultury. Jako firma globalna zdajemy sobie sprawę z wpływu, jaki
wywieramy, i koncentrujemy nasze wysiłki na dalszym doskonaleniu sposobu, w
jakim działamy”.
Przejrzyste łańcuchy dostaw
Ferrero konsekwentnie kontynuuje swoje działania,
zmierzając do zwiększania przejrzystości w całym łańcuchu dostaw podstawowych
składników, zgodnie z odpowiedzialnym podejściem do pozyskiwania surowców. Najnowszy
„Raport zrównoważonego rozwoju” za rok finansowy 2022/23 pokazuje, że w swoim
łańcuchu dostaw orzechów laskowych Ferrero osiągnęło 90% identyfikowalności pochodzenia
tego surowca. W porównaniu do poprzedniego raportu za lata 2021/2022, jest to
wzrost rzędu nieco ponad 10%. Wzrost ten nie byłby możliwy, gdyby nie długoterminowa
współpraca z plantatorami, dostawcami, instytucjami, uczelniami wyższymi i
ośrodkami badawczymi, którym bliska jest idea zrównoważonych praktyk
rolniczych.
Aby sprostać złożonym wyzwaniom związanym z
łańcuchem dostaw, niezbędna jest współpraca m.in. z organizacjami
pozarządowymi, naukowcami, władzami, organami branżowymi czy dostawcami. Równie
ważne jest korzystanie z nowoczesnych technologii. Wdrożenie takich rozwiązań jak
mapowanie cyfrowe czy monitorowanie satelitarne, pomaga dodatkowo przeciwdziałać
niekorzystnym zjawiskom jakim jest m.in. wylesianie i degradacja lasów. Dzięki
zastosowaniu mapowania satelitarnego, Grupa Ferrero zwiększyła identyfikowalność
poziomu plantacji kakao do 93% w roku 2022/23 oraz do 98% w przypadku oleju
palmowego za 2022/23. Tak ścisła kontrola oznacza, że surowce stosowane do
produkcji słodyczy przez Ferrero nie przyczyniają się do wylesiania regionów, w
których są uprawiane.
Ochrona praw dzieci
Ochrona dzieci jest ważnym obszarem, o który zabiega
Grupa Ferrero. Firma zobowiązała się do podejmowania kompleksowych działań
mających na celu zapobieganie i eliminowanie pracy dzieci w swoim łańcuchu
wartości. W tym celu ściśle współpracuje z organizacjami rządowymi i
pozarządowymi na całym świecie. Ferrero od wielu lat jest członkiem organizacji
World Cocoa Foundation (WCF) i International Cocoa Initiative (ICI). Ta
współpraca odegrała kluczową rolę w przyspieszeniu postępów w zwalczaniu
przyczyn zatrudniania dzieci oraz pracy przymusowej. Ferrero jest także stałym
partnerem organizacji Save The Children. W 2023 r., we współpracy z Międzynarodową
Organizacją Pracy (MOP), zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio za pośrednictwem
Caobisco, zidentyfikowano nieco ponad 2 tys. 300 małoletnich narażonych na
ryzyko konieczności podjęcia pracy na plantacji orzechów laskowych. Dzieci te
zostały skierowane do najbliższych szkół i ośrodków pomocy społecznej oraz
otrzymały niezbędne wsparcie żywieniowe.
Podejscie Ferrero do gospodarki
zamknietego obiegu
W raporcie firma informuje również o pozostałych
swoich działaniach, służących ochronie środowiska i odpowiedzialnej konsumpcji.
Jednym z nich jest dążenie do gospodarki obiegu zamkniętego. Obecnie 90,7% opakowań Ferrero jest
zaprojektowanych tak, by nadawaly sie do recyklingu, ponownego użycia lub
kompostowania . Na tym polu firma uzyskała wzrost o 2,2% w porównaniu do
poprzedniego okresu sprawozdawczego (88,5% notowanych w 2021/22). Ciekawym
przykładem redukcji ilości materiałów opakowaniowych, w tym folii do owijania
palet, jest zakład Ferrero w Hangzhou. Placówka Ferrero zastosowała nowatorskie
rozwiązanie – klej antypoślizgowy nakładany na kartonowe pudła, który jest w
stanie zastąpić plastikową folię opakowaniową, nie zakłócając procesów logistycznych
i utrzymując możliwość recyklingu pudeł. Pozwoliło to zakładowi osiągnąć
całkowitą redukcję o 4,7 t folii plastikowej używanej do pakowania produktów
marki Kinder.
Grupa Ferrero dąży do zmniejszenia swojego wpływu na
środowisko w całym łańcuchu wartości, w tym pracuje też nad zmniejszeniem
zużycia wody. W podlegającym raportowaniu okresie firma m.in. o 20% zredukowała
zużycie wody w swoich zakładach w porównaniu do raportu z lat 2017/18 (a o 9,6%
mniej do poprzedniego roku).
Kinder Joy of moving
Warte odnotowania są również przedsięwzięcia
realizowane w ramach akcji społecznych. Przykładem jest sztandarowy projekt „Kinder
Joy of moving” promujący aktywność sportową wśród dzieci i młodzieży, w którym łącznie
wzięło już udział ponad 60 mln młodych ludzi, począwszy od pierwszej edycji w
2005 r. Tylko w minionym roku szkolnym 2022/2023 udało się zainspirować 3,4 mln
dzieci.
Publikacja Raportu zbiega się z jubileuszem jednej z
kultowych marek Grupy Ferrero. W tym roku przypada 60-lecie obecności na rynku
kremu do smarowania z orzechami laskowymi i kakao – Nutella. Raport
zrównoważonego rozwoju Ferrero za lata 2022/2023 (obejmujący okres od 1 września
2022 r. do 31 sierpnia 2023 r.) dostępny jest na stronie Grupy, pod linkiem: https://www.ferrerosustainability.com/int/pl/sustainability-reports