Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Komisarz UE ds. rolnictwa: Nie istnieje złoty środek dla sektora wieprzowiny
Rada Ministrów ds. rolnictwa UE dyskutowała na temat przyszłości unijnego sektora trzody chlewnej. Komisja Europejska przedstawiła wnioski opracowane przez Rozszerzoną Grupę Doradczą ds. Wieprzowiny. Grupa skupiająca ekspertów z państw członkowskich została utworzona w lutym br., w celu analizy sytuacji sektora w świetle kryzysu dioksynowego w Niemczech oraz pogarszającej się opłacalności produkcji - podaje FAMMU/FAPA na podst. Rada UE. Agra Facts.

Na kolejnych posiedzeniach plenarnych grupy w dn. 8 lutego, 4 marca, 1 kwietnia i 8 maja br. omawiano średnio- i długoterminowe perspektywy dotyczące konkurencyjności produkcji wieprzowiny w UE i wypracowano końcowe stanowisko.  Przedstawiając wnioski grupy komisarz Dacian Ciolos podsumował, że nie istnieje żaden „złoty środek", który zapewniłby unijnemu sektorowi wieprzowiny żywotność ekonomiczną i rozwiązanie problemów.

Zdaniem ekspertów, dla przyszłości sektora najważniejsza jest konkurencyjność, którą można osiągnąć za pomocą innowacyjności, lepszej integracji między producentami i przetwórcami, dostosowaniu strukturalnemu oraz wysokiej jakości produkcji. Pomimo obecnych problemów sektora, do których należą m.in. wysokie koszty produkcji ze względu na rosnące ceny pasz, eksperci zwrócili uwagę na pozytywne sygnały - w tym głównie wzrost popytu na rynkach zagranicznych, głównie w Rosji i Chinach.

Jak informują eksperci FAMMU/FAPA, z tego względu produkcja powinna być w większym stopniu skierowana na eksport, gdyż rynek wewnętrzny UE ma niewielki potencjał wzrostu. Zdaniem członków grupy, oprócz kontynuacji subsydiów eksportowych, należy wprowadzić systemy ubezpieczenia eksportu.

Komisja ma opracować wiele narzędzi dla sektora wieprzowiny w ramach przyszłej Wspólnej Polityki Rolnej - m.in. mechanizm lepszego przewidywania kryzysów, zwiększenie promocji w UE i w krajach trzecich oraz wzmocnienie pozycji producentów i ich organizacji.

Źródło: FAMMU/FAPA).


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Dodaj komentarz

Komentarze

Twój podpis:
Twój komentarz:
Wpisz kod z obrazka:
 

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij